keskiviikko 19. elokuuta 2015

Laturin toimintaperiaate

Laturi muuttaa polttomoottorista ottamansa mekaanisen liike-energian sähköenergiaksi. Laturista saatava sähköenergia varastoituu auton akkuun. Jos autossa ei olisi laturia, ei akkuun pääsisi varastoitumaan yhtään energiaa.
Ennen laturit tuottivat tasajännitettä. Sähkön terpeen kasvaessa siirryttiin käyttämään vaihtojännitettä tuottavia latureita.

Vaihtovirtalaturissa magneettikentäs synnyttävät kenttäkäämit ovat laturin  roottorissa ja ulostuloteho saadaan runkoon käämityistä staattroikäämeistä. Roottorille pintä kenttävirtaa syöttävät hiiliharjat ja liukurenkaat.

Vaihtovirtalaturin staattorista saatava teho on vaihtosähköä.

Laturit tuottavat 12 voltin jörjestelmään n. 14,4 voltin jännitettä. Latausjännite voi olla myös lämpökompensoitu, joten kylmällä ilmalla jännite nousee 14,5 volttiin ladatakseen akkua paremmin.

Virtaa laturit tuottavat 30 ja 200 ampeerin väliltä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti