keskiviikko 26. elokuuta 2015

Ohjauskulmat


Caster

Kääntyvän renkaan pystysuoran akselin ja kääntymislinjan ( kuvitteellinen linja, joka kulkee ylä- ja alapallonivelen keskikohtien läpi ) välinen kulma sivultapäin katsottuna.
 
  Kääntymispisteitten läpi vedetty viiva kohtaa tien vähän ennen renkaan  kosketuspintaa. Tämä tuo ohjaukseen hieman itsestään keskittyvyyttä - pyörää tavallaan vedetään kääntymiskohdan perässä. Parantaa ajettavuutta suoraan ajaessa, vähentää vaeltelua. Liiallinen caster tekee ohjauksen jäykäksi ja huonontaa ohjaustuntumaa. Autourheilussa käytetään suuria caster-kulmia, jotta camber paranisi mutkissa.



Camber 

Pyöräntuennassa renkaan pystysuoran akselin ja auton pystysuoran akselin välinen kulma, kun autoa katsotaan edestä tai takaa. Jos renkaan yläreuna on kauempana korista kuin alareuna, on se silloin positiivinen camber- kulma. Jos taas toisin päin ( jos alareuna kauempana kuin yläreuna), silloin se on negatiivinen. 
  Autoissa, joissa käytetään kahta päällekkäistä kolmiotukivartta, on camber usein säädettävä. Autoissa jossa on Macpherson-pyöräntuenta, camber on tavallisesti ennaltamäärätty, eli se ei ole säädettävissä. 
   Liiallinen tai liian vähäinen camber kuluttaa renkaita ja huonontaa ohjausta. 




Aurauskulma

Samalla akselilla olevien pyörien symmetrinen kulma. Positiivinen aurauskulma tarkoittaa, että renkaan etureuna on kääntynyt sisäänpäin, auton keskilinjaa kohden.
  Aurauskulmaa voi aina säätää tuontantoautoissa.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti